ZADÍRÁNÍ PÍSTŮ Z PŘETÍŽENÍ S TĚŽIŠTĚM U HLAVY PÍSTU
VZOROVÝ OBRAZ ZÁVADY:
- Na hlavě pístu došlo k silným otěrům, které vybíhají až k plášti pístu.
Obr. 1 - Povrch zadřených míst je tmavě zabarven, silně rýhován a částečně potrhán.
- Zadření se vyskytuje po celém obvodu pístu.
- Pístní kroužky jsou rovněž prodřeny, zadírání je směrem ke stíracímu kroužku slabší.
POSOUZENÍ ZÁVADY:
Hlava pístu se velmi vysokým tepelným přetížením od spalovacího prostoru natolik silně zahřála, že došlo k vymezení vůle mezi hlavou pístu a válcem což narušilo olejový film. Toto vede nakonec kolem celé hlavy pístu ke kombinaci zadírání vůlí a chodem nasucho. Všeobecný nedostatek vůle mezi pístem a válcem je jako příčina závady vyloučena protože přes silné zadření hlavy, dolní část pláště, kde je vždy minimální vůle mezi pístem a válcem, je v podstatě nepoškozena.
MOŽNÉ PŘÍČINY:
- Delší, vysoké zatížení motoru, který ještě nebyl plně zaběhnut.
- Přehřátí nekorektním průběhem spalování.
- Závady v chladícím systému.