RŮST PARAMETRŮ MOTORŮ V POSLEDNÍCH LETECH
Typ motoru | Kompresní poměr | Kompresní teplota | Kompresní tlak | Expanzní tlak |
Zážehový | z 8:1 na 12:1 | ze 420°C na 525°C | Může dosáhnout 2,4 MPa | až 10 MPa |
Vznětový | z 16:1 na 24:1 | ze 610°C na 720°C | Může dosáhnout 5,8 MPa | 13 až 22 MPa |
(1 MPa = 10 at)
Výkon zážehových i vznětových motorů vzrostl o 35% v posledních patnácti letech.
Směr vývoje vznětových motorů
Parametr | 80. léta | 90. léta | Současnost |
Materiál bloku motoru | litina | litina | hliníková slitina |
Počet ventilů | 2 | 2 | 4 |
Maximální tlak | 12 MPa | 15 - 17 MPa | 17 - 20 MPa |
Součinitel přítlačné síly šroubů | 4 - 6,5 | 4 - 6,5 | do 3,7 |
Vstřikovací systém | rotační čerpadlo | vysokotlaké čerpadlo | Common Rail |
Litrový krouticí moment | 106 Nm/l | 125 Nm/l | 150 Nm/l |
Litrový výkon | 35 kW/l | 43 kW/l | 58 kW/l |
Z předchozích dvou tabulek lze pozorovat, že v uplynulých patnácti letech nastal ve vývoji motorů obrovský pokrok, hlavně v oblasti výkonu motoru a snížení jeho hmotnosti. Je zajímavé, že bezprostředním cílem inženýrů nebyl růst výkonu motoru, nýbrž snížení emisí, vzniklých při spalování.
Když si zblízka prohlédneme novodobý benzínový motor, máme v podstatě před sebou „zkrocený” motor závodní.
Např. motory 1,4 16V Toyota, Opel, nebo VW, každý z těchto motorů patří na závodní dráhu. I dieselové motory se již nyní objevují na závodní dráze nebo v rally.